Regulamin Szkolnego Konkursu Recytatorskiego o Treściach Patriotycznych i Religijnych

w Szkole Podstawowej nr 2 w Sobótce

 

W dniu 4. listopada (poniedziałek) o godz. 11.50 – 12.35 na sali gimnastycznej odbędzie się Szkolny Konkurs Recytatorski o Treściach Patriotycznych i Religijnych dla uczniów klas 4-8.

 

Przesłuchanie obejmuje kategorie: recytację utworu poetyckiego lub prozę oraz poezję śpiewaną.

Organizatorami Konkursu są: nauczyciel języka polskiego, bibliotekarz, pani Małgorzata Wodnicka we współpracy z nauczycielami języka polskiego – panią Izabela Wiercińska-Bąk oraz panią Agatą Jurasz.

Zgłoszenia uczestników przyjmowane są do 31. października (czwartek) br. Należy podać własne

Informacje szczegółowe:

  1. Adresaci konkursu: uczniowie klasy 4,5,6,7 i 8.
  2. Uczestnicy przygotowują jeden utwór o tematyce patriotycznej lub religijnej.
  3. Czas prezentacji nie może przekraczać 5 minut. Prosimy o dostosowanie się do wyznaczonego czasu.
  4. Konkurs przebiega w dwóch kategoriach:
  • recytacja,
  • poezja śpiewana.
  1. W konkursie komisja ocenia:
  • dobór repertuaru,
  • interpretację tekstu,
  • dykcję,
  • stopień emocjonalnego związku recytatora z utworem,
  • ogólne wrażenie artystyczne.

6a. W ocenie Komisja kierować się będzie kryteriami:

  • Zgodność utworów ze wskazaną tematyką – utwór powinien poruszać problematykę dotyczącą – do wyboru: piękna ojczystego krajobrazu, wydarzeń i postaci historycznych, miejsc pamięci narodowej, wartości chrześcijańskich i patriotycznych, ważnych dla narodu postaci i wydarzeń.
  • Wybór repertuaru – stopień trudności zrozumienia tekstu ze względu na zasób wiedzy i rozwinięte umiejętności interpretacyjne oraz techniczne recytatora – czy utwór jest na miarę możliwości recytatora? Czy recytator rozumie tekst?

(Najważniejszym kryterium doboru repertuaru jest wiek recytatora. Powinno się tak dobierać utwór – zarówno poetycki jak i prozatorski – do wieku deklamatora, aby utwór mógł być przez tego recytatora zrozumiany, zarówno pod względem treściowym jak i technicznym),

  1. Interpretacja – odpowiednia intonacja i modulacja.
  2. Interpretacja – tempo i rytm.
  3. Właściwe akcentowanie; obrazowanie słowne.
  4. Sprawność aparatu mowy, kultura słowa – dykcja.
  5. Wygłaszanie tekstu z odpowiednim napięciem emocjonalnym i z następstwem pauz.
  6. Interpretacja zgodna z tematem i stylem tekstu.
  7. Przekaz, postawa.

Ponadto:

  1. Komisja typuje do 5 laureatów w obu kategoriach łącznie do prezentacji w czasie uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości 8. listopada 2024 r.
  2. W ocenie Komisja uwzględnia wyróżnienia.
  3. Przewidziany jest Plebiscyt Publiczności. W tym przypadku decydujący głos mają słuchacze.
  4. Dla laureatów i zwycięzcy w Plebiscycie Publiczności przewidziane są nagrody książkowe lub inne nagrody rzeczowe.
  5. Prezentacje na najwyższym poziomie będą nagradzane także oceną cząstkową z języka polskiego oraz oceną cząstkową z zachowania.
  6. Uczestnika obowiązuje jak najlepsze przygotowanie pamięciowe utworu do wygłaszania przed Komisją i Publicznością. Nieopanowanie pamięciowe prezentowanego utworu uniemożliwia nagrodzenie lub wyróżnianie uczestnika Konkursu.

Za nieprzygotowaną prezentację utworu nie będą przyznawane ani wyróżnienia, ani nagrody.

Wszystkich uczniów chętnych do sprawdzenia swoich umiejętności serdecznie zachęcamy

do udziału w Konkursie.

 

Szkolny Organizator Konkursu

   Małgorzata Wodnicka